Profitability as a Moderator of Intellectual Capital, Social Responsibility, and Enterprise Risk Management Effects on Firm Value
DOI:
https://doi.org/10.30741/assets.v9i2.1553Keywords:
Corporate Social Responsibility, Enterprise Risk Management, Firm Value, Intellectual capital disclosure, ProfitabilityAbstract
The purpose of this research is to investigate the effect of Intellectual Capital (IC), Corporate Social Responsibility (CSR), and Enterprise Risk Management (ERM) on firm value, with profitability as a moderating variable. This study is motivated by the inconsistent findings in previous research regarding the influence of IC, CSR, and ERM on firm value, particularly in emerging markets such as Indonesia. In recent years, the food and beverage sector in Indonesia has experienced dynamic growth, driven by changing consumer behavior, digital transformation, and increasing investor attention. Despite this, many firms in the sector still face challenges in maintaining sustainable value creation. The scope of this investigation includes food and beverage sector firms listed on the Indonesia Stock Exchange (IDX) during the period 2021–2023. Explanatory inquiry is employed as the research method, using a population of 72 firms and a sample of 22 firms selected through purposive sampling. The data were analyzed using moderating regression analysis with the help of EViews 13 software. The findings revealed that Intellectual Capital, Corporate Social Responsibility, and Enterprise Risk Management did not significantly influence firm value, and profitability did not moderate these relationships.
Downloads
References
Amirullah, H. R., Dharma, F., & Putri, W. R. E. (2022). Pengaruh Intellectual Capital Terhadap Nilai Perusahaan Saat Pandemi Covid 19 Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi (Studi Empiris Pada Peusahaan Lq45 Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia). Jurnal Akuntansi Bisnis Dan Ekonomi, 7(2), 2039–2050. https://doi.org/https://doi.org/10.33197/jabe.vol7.iss2.2021.781
Angraini, B., & Murtanto. (2023). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ekonomi Trisakti, 3(1), 1823–1830. https://doi.org/https://doi.org/10.25105/jet.v3i1.16424
Ayunisari, P., & Sawitri, A. P. (2021). Dampak Moderasi Profitabilitas Terhadap Pengaruh CSR, GCG dan Intelectual Capital Terhadap Nilai Perusahaan. INVENTORI: Jurnal Akuntansi, 5(2), 80–86. https://doi.org/10.25273/inventory.v5vi2i.8910
Badjuri, A., Jaeni, & Kartika, A. (2021). Peran Corporate Social Responsibility Sebagai Pemoderasi Dalam Memprediksi Profitabilitas Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Agresivitas Pajak Di Indonesia: Kajian Teori Legitimasi. Jurnal Bisnis Dan Ekonomi, 28(1). https://doi.org/https://doi.org/10.35315/jbe.v28i1.8534
Fahrany, A. N. (2021). Pengaruh Corporate Social Responsibility Dan Intellectual Capital Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi (Studi Pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia). Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim.
Hadiwijaya, R. C., & Rohman, A. (2013). PENGARUH INTELLECTUAL CAPITAL TERHADAP NILAI PERUSAHAAN DENGAN KINERJA KEUANGAN SEBAGAI VARIABEL INTERVENING. DIPONEGORO JOURNAL OF ACCOUNTING, 2(3), 1–7. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/accountingISSN
Hariadi, N. (2022). Pengaruh Intellectual Capital Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Intervening Pada Perbankan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia [Sekoah Tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Pembangunan Tanjungpinang]. http://repo.stie-pembangunan.ac.id/id/eprint/821
Iswajuni, Soetedjo, S., & Manasikana, A. (2018). Pengaruh Enterprise Risk Management (ERM) Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek. Jurnal Akuntansi, Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, 6(1), 67–73. https://doi.org/https://doi.org/10.30871/jaemb.v6i1.812
Koeshardjono, R. H., Priantono, S., & Amani, T. (2019). Pengaruh Corporate Social Responsibility, Ukuran Perusahaan, Leverage Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Manajerial Dan Komisaris Independen Sebagai Variabel Moderating. JIAI (Jurnal Ilmiah Akuntansi Indonesia), 4(2).
Kumalasari, A. A. (2024). Pengaruh Enterprise Risk Management (ERM), Corporate Social Responsibility (CSR), dan Intellectual Capital (IC) Terhadap Nilai Perusahaan. Universitas Islam sultan Agung Semarang.
Liani, Y., Susi Wardhani, R., Ekonomi, F., Bangka Belitung, U., & Abstrak, B. (2024). Pengaruh Corporate Social Responsibility (CSR) Dan Intellectual Capital (IC) Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi. Bisma: Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 18(2), 112–127. https://doi.org/https://doi.org/10.19184/bisma.v18i2.49879
Mariani, D., & Suryani. (2018). Pengaruh Enterprise Risk Management Disclosure, Intellectual Capital Disclosure dan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai variabel moderasi (Studi Empiris Pada Perusahaan Sektor Industri Barang Konsumsi di Bursa Efek Indonesia Tahun 2012-2016). Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 7(2), 119–138. https://dx.doi.org/10.36080/jak.v7i2.766
Muasiri, A. H., & Sulistyowati, E. (2021). Pengaruh Intellectual Capital Dan Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis (EK&BI), 4(1), 426–436. https://doi.org/https://doi.org/10.37600/ekbi.v4i1.255
Munawwaroh, A. F. (2021). Pengaruh Pengungkapan Enterprise Risk Management Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi (Studi Empiris Pada Perusahaan Jasa Yang Terdaftar Di Indeks Saham Syari’Ah Indonesia (Issi) Tahun 2015 - 2019). In Universitas Islam Negri Walisongo Semarang (Issue 1705046062). http://www.nber.org/papers/w16019
Murtini, U. (2018). Pengaruh Enterprise Risk Management Terhadap Nilai Perusahaan dengan Variabel Kontrol: Ukuran Perusahaan dan DER. Jurnal Bisnis, Manajemen & Perbankan, 4(1), 1–94. https://doi.org/https://doi.org/10.21070/jbmp.v4i1.1985
Oktaviana, A., & Achyani, F. (2024). Pengaruh Intellectual Capital, Enterprise Risk Management, Dan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Moderasi. SEIKO : Journal of Management & Business, 7(1), 1257–1272. https://doi.org/https://doi.org/10.37531/sejaman.v7i1.6642
Pratiwi, A., Nurulrahmatia, N., & Muniarty, P. (2020). Pengaruh Corporate Social Responsibility (CSR) Terhadap Profitabilitas Pada Perusahaan Perbankan Yang Terdaftar di BEI. Owner, 4(1), 95. https://doi.org/10.33395/owner.v4i1.201
Rahmantari, N. L. L. (2021). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Ukuran Perusahaan Dan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi Pada Perusahaan Farmasi Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Ganec Swara, 15(1), 813. https://doi.org/10.35327/gara.v15i1.179
Rasyid, C. A. M. P., Indriani, E., & Hudaya, R. (2022). Pengaruh Corporate Social Responsibility Dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Ukuran Perusahaan Dan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi Pada Perusahaan Pertambangan. Jurnal Aplikasi Akuntansi, 7(1), 135–156. https://doi.org/10.29303/jaa.v7i1.146
Rinofah, R., Kusuumawardani, R., & Prahadita, N., P. (2023). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating (Studi Empiris Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2015-2019). Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan, 12(1). https://doi.org/https://doi.org/10.22437/jmk.v12i01.17086
Santoso, B., & Sari, N. (2024). Enterprise Risk Management dan Corporate Social Responsibility Pada Perusahaan Pertambangan. Journal of Economic, Management, Accounting and Technology, 7(1), 149–155. https://doi.org/10.32500/jematech.v7i1.6450
Sayyidah, U., & Saifi, M. (2017). Pengaruh Intellectual Capital terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 46(1), 163–171. https://www.neliti.com/publications/87907/pengaruh-intellectual-capital-terhadap-nilai-perusahaan-dengan-profitabilitas-se
Siregar, N. Y., & Safitri, T. A. (2019). Pengaruh Pengungkapan Enterprise Risk Management , Intellectual Capital, Corporate Social Responsibility, Dan Sustainability Report Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Bisnis Darmajaya, 5(2), 53–79. https://doi.org/https://doi.org/10.30873/jbd.v5i2.1589
Tenriwaru, & Nasaruddin, F. (2020). Pengaruh Pengungkapan Corporate Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi. Atma Jaya Accounting Research, 3(1). https://doi.org/10.35129/ajar.v3i01.104
Ulum, I. (2022). Intellectual Capital Model Pengukuran, Framework Pengungkapan, dan Kinerja Organisasi. Universitas Muhammadyah Malang.
Verawati, Merina, C. I., & Lastari, S. A. (2017). Pengaruh Intellectual Capital, Earning Management, Tax Avoidance Terhadap Nilai Perusahaan dengan GCG Sebagai Pemoderasi. Jurnal Ilmiah MBiA, 16(2).
Wahyuni, E. D., & Oktavia, I. (2020). Disclosure Of Enterprise Risk Management (ERM), Company Value, And Profitability As Moderating Factors. Jurnal Reviu Akuntansi Dan Keuangan, 10(2), 208. https://doi.org/10.22219/jrak.v10i2.12934
Yuliawati, R., & Alinsari, N. (2022). Pengaruh Modal Intelektual Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi. Owner, 6(3), 1698–1708. https://doi.org/10.33395/owner.v6i3.939
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Judi Suharsono, Feni Wilamsari, M Novan Fithrianto, Mufid Andrianata, Choirun Nisak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.