The Effect of Corporate Social Responsibility and Company Size on Company Value
DOI:
https://doi.org/10.30741/assets.v7i1.930Keywords:
Corporate Social Responsibility, Company Size, Company ValueAbstract
Every company will of course continue to develop and implement business benefits built to grow corporate value. Added corporate value can be implemented through CSR along with company size. The purpose of this research is to find out the impact of Corporate Social Responsibility (CSR) and company size on company value. All mining companies listed on the Indonesia Stock Exchange (IDX) for the 2019-2021 period were included in this research. In this study the sample was determined using a purposive sampling technique so that a sample of 19 companies was found. The data analysis technique applies panel data, while the processing uses Eviews 12.0. This research proves that CSR does not affect company value. Furthermore, the size of the company also does not affect the value of the company.
Downloads
References
Abbas, D. S., Dillah, U., & Sutardji. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan. Jurnal Akuntansi dan Manajemen, 17(1), 42-49.
Agustina, D. (2017). Pengaruh Corporate Governance dan Variabel Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Bisnis dan Akuntansi, 19(1), 13-26. https://doi.org/10.34208/jba.v19i1.61
Chi, J. (2005). Understanding The Endogencity Between Firm Value and Shareholder Rights. Investment Management and Financial Innovations, 34(3), 65-76. https://doi.org/10.1111/j.1755-053X.2005.tb00118.x
Dzikir, A., Syahnur, & Tenriwaru. (2020). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi. AJAR, 3(2), 219-235. https://doi.org/10.35129/ajar.v3i02.134
Ghozali, & Chariri. (2007). Teori Akuntansi. Badan Penerbit Undip.
Ginting, R. H. (2019). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan dan Volume Perdagangan. Jurnal Ilmiah Dunia Ilmu, 5(1), 33-40. doi: 10.21067/mbr.v3i1.4735.
Hidayanti, S. (2011). Pengaruh Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial Pada Laporan Tahunan Terhadap Harga Saham Dan Volume Perdagangan Saham (Pada Perusahaan Manuaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia). Skripsi. Universitas Jember.
Indyanti, J., & Zulaikha. (2017). Assurance Laporan Keberlanjutan: Determinan dan Konsekuensinya Terhadap Nilai Perusahaan. Diponegoro Journal of Accounting, 6(2), 103-116.
Karina, D. R., & Setiadi, I. (2020). Pengaruh CSR Terhadap Nilai Perusahaan Dengan GCG Sebagai Pemoderasi. JRAMB : Jurnal Riset Akuntansi Mercu Buana, 6(1), 37-49. https://doi.org/10.26486/jramb.v6i1.1054
Kayobi, I., & Desy, A. (2005). Pengaruh Debt to Equity Ratio (DER), Debt to Total Asset (DTA), Deviden Tunai dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan (Perusahaan Manufaktur Sektor Barang Konsumsi Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2011-2014). Jurnal Akuntansi dan Keuangan, 4(1), 100-120. http://dx.doi.org/10.36080/jak.v4i1.396
Koeshardjono, R., Priantono, S., & Amani, T. (2019). Pengaruh Corporate Social Responsibility, Ukuran Perusahaan, Leverage, dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Manajerial dan Komisaris Independen Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ilmiah Akuntansi Indonesia, 4(2), 148-165. https://doi.org/10.32528/jiai.v4i2.2661
Mustofa, N., & Suaidah, Y. (2020). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility (CSR) Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Pemoderasi. JCA (Jurnal Cendekia Akuntansi), 1(2), 31-41. https://doi.org/10.32503/akuntansi.v1i2.1397
Puspitasari, A. D. (2009). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pengungkapan Corporate Social Responsibility (CSR) pada Laporan Tahunan Perusahaan di Indonesia. Tesis Universitas Diponegoro Semarang.
Rachmat, R. A. H., Hardika, A. L., Gumilar, I., & Saudi, M. H. (2019). Capital Structure, Profability and Firm Value: An Empirical Analysis. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 6(6), 182-192.
Ramadhani, H. (2016). Analisis Price Book Value dan Return On Equity Serta Dividen Payout Ratio Terhadap Price Earning Ratio (Studi Pada PT. Bank Mandiri Tbk). Jurnal Forum Ekonomi Universitas Mulawarman, 18(1), 34-42. https://doi.org/10.30872/jfor.v18i1.45
Riswari, D., & Cahyonowati, N. (2012). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Governance Sebagai Variabel Moderating: Studi Pada Perusahaan Publik Non Finansial yang Tercatat di Bursa Efek Indonesia. Diponegoro Journal Of Accounting, 1(1), 1-10.
Riyanto, B. (2011). Dasar-dasar Pembelanjaan Perusahaan. BPFE.
Rizaldi, A. (2015). Pengaruh Corporate Social Responsibility (CSR) Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating. Skripsi. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pebarnas.
Rompas, G. P. (2013). Likuiditas Solvabilitas dan Rentabilitas Terhadap Nilai Perusahaan BUMN yang Terdaftar BEI. Jurnal EMBA, 1(3), 252-262. https://doi.org/10.35794/emba.1.3.2013.2014
Sari, R. A., & Priyadi, M. P. (2016). Pengaruh Leverage, Profitabilitas, Size, dan Growth Opportunity Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen, 5(10), 1-17.
Sayekti, Y., & Wondambio, L. S. (2007). Pengaruh CSR Disclosure Terhadap Earning Respinse Coefficient (Suatu Studi Empiris Pada Perusahaan yang Terdaftar Di Bursa Efek Jakarta). Simposium Nasional Akuntansi.
Sholekah, F. W., & Venusita, L. (2014). Pengaruh Kepemilikan Manajerial, Kepemilikan Institusional, Leverage, Firm Size, dan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan High Profile yang Terdaftar di BEI Periode Tahun 2008-2012. Jurnal Ilmu Manajemen, 2(3), 795-807
Sidik, S. (2020, May 4). Dampak Covid-19, PTBA Pangkas Target Produksi Penjualan. Retrieved from cnbcindonesia.com: https://www.cnbcindonesia.com/market/20200504172735-17-156157/dampak-covid-19-ptba-pangkas-target-produksi-penjualan
Soge, M. S., & Brata, I. O. (2020). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, dan Ukuran Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar Di BEI. Jurnal Akuntansi Bisnis Dan Ekonomi, 6(2), 1767–1788. https://doi.org/10.33197/jabe.vol6.iss2.2020.625
Stacia, E., & Juniarti. (2015). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Di Sektor Pertambangan. Business Accounting Review, 3(2), 81-90.
Sugiarto, A. (2011). Analisa Pengaruh BETA, Size Perusahaan, DER dan PBV Ratio Terhadap Return Saham. Jurnal Dhinamika Akuntansi, 3(1), 8-14. https://doi.org/10.15294/jda.v3i1.1939
Sujoko, & Soebiantoro. (2007). Pengaruh Struktur Kepemilikan Saham, Leverage. Faktor Intern dan Ekstern Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 9(1), 41-48. https://doi.org/10.9744/jmk.9.1.pp.%2041-48
Suwardika, I., & Mustanda, I. (2017). Pengaruh Leverage, Ukuran Perusahaan, Pertumbuhan Perusahaan, dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Properti. E-Jurnal Manajemen, 6(3), 1248-1277.
Trisnawati, N. D. (2021). Enterprise Risk Management Disclosure: Siklus Hidup Perusahaan dan Kepemilikan Manajerial Terhadap Nilai Perusahaan. Nilacakra.
Wahyuni, S. F. (2018). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profabilitas Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 1(1), 109-117. http://dx.doi.org/10.30596%2Fmaneggio.v1i1.2371
Worokinasih, S., & Zaini, M. L. Z. B. M. (2020). The mediating role of corporate social responsibility (CSR) disclosure on good corporate governance (GCG) and firm value. A technical note. Australasian Accounting, Business and Finance Journal, 14(1), 88-96. https://doi.org/10.14453/aabfj.v14i1.9
Yuliandara, K., Amrulloh, A., Indrabudiman, A., & Riyadi, S. (2019). Determinan CSR Dan Dampaknya Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Akuntansi Bisnis Dan Ekonomi, 5(2), 1395–1410. https://doi.org/10.33197/jabe.vol5.iss2.2019.308
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alya Trinandya Rosha Bun Yani, Radhi Abdul Halim

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.