Empowerment of Hijab Convection Micro Business in Kebontemu Village, Jombang Regency

Authors

  • Agung Prasetyo Nugroho Wicaksono Universitas Muhammadiyah Malang
  • Aris Soelistyo Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.30741/eps.v7i1.1276

Keywords:

Cash Flow Reports, Hijab Convection, Marketplace

Abstract

Our community service partner is a hijab shop micro business in Nglongko Hamlet, Kebontemu Village, Peterongan District, Jombang Regency. Partners face three main problems: venture capital constraints, operational fund transparency constraints, and a monotonous marketing strategy. This community service activity aims to provide solutions to partners based on each partner's problems, namely providing venture capital assistance, computerized cash flow implementation reports, and implementing marketing through social media and marketplaces. The method used in our service is to conduct simulations and practices. The results of this community service agenda are strengthening partner business capital, implementing Excel-based cash flow reports, and implementing marketing via Instagram and the marketplace application Shopee. It is hoped that with a wider marketing reach, it will increase sales and income from Hijab shop micro business partners. In addition, with financial training, service partners can run further business ventures with better financial management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akhyar, C., Marzuki, M., Rahmaniar, R., Chalirafi, C., & Munandar, M. (2022). Pendampingan Pembuatan Cash Flow Dalam Mengelola Keuangan Rumah Tangga Di Desa Hagu Selatan Kecamatan Banda Sakti Kota Lhokseumawe. Jurnal Pengabdian Kreativitas (JPeK), 1(2), 20–23.

Asmiatun, S., Cholil, S. R., & Utomo, V. G. (2022). Pemanfaatan Marketplace Shopee Untuk Keberlangsungan UMKM Batik Kampung Tematik Durenan Indah Semarang. Abdiformatika: Jurnal Pengabdian Masyarakat Informatika, 2(1), 13–18.

Batubara, E. D., Hartini, S., Tumanggor, A. H. T., & Prayogi, J. (2021). MEMPERTAHANKAN CASH FLOW DI MASA PANDEMI BAGI PENGUSAHA KECIL DI KELURAHAN KENANGAN KECAMATAN PERCUT SEI TUAN. Jurnal Pengabdian Kontribusi, 1(1), 5–8.

Hardana, A., & Damisa, A. (2022). Pelatihan Manajemen Usaha Dalam Meningkatkan Usaha UMKM Kuliner. Medani: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 16–22.

Hariani, P. P., & Sihotang, I. M. (2021). Excel Mempermudah Penyusunan Laporan Keuangan. JURNAL PRODIKMAS Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 50–57.

Hatta, H. R., Hairah, U., Mardais, M., Diyana, W. N. R., Irvansyah, M., Sadanu, A. I., & Mujiono, M. N. A. (2022). PELATIHAN PENGGUNAAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PROMOSI BAGI WARGA DUSUN REJOSARI KALIMANTAN TIMUR. J-MAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 213–216.

Hikmawan, M. D., & Nurrohman, B. (2022). Gerakan Literasi Internet Desa Dalam Mendorong Pemanfaatan Marketplace Untuk Pengembangan Usaha Bumdes Desa Teluk. Komunitas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2).

Ikhtiari, K., Muslim, M., & Lannai, D. (2023). Pelatihan Manajemen Kas Usaha Mikro Untuk Mencegah Kegagalan Keuangan (Financial Distress). Celebes Journal of Community Services, 2(1), 24–28.

Kartika, N. N. B., & Gama, A. W. S. (2021). Meningkatkan Kualitas Pencatatan Cash Flow dalam Pembukuan Pada PT. Mega Bali. WIRANG, 1(1).

Khasanah, F. N., Untari, D. T., Perdhana, T. S., Sukreni, T., & Nurmanto, D. (2022). Pengoptimalan Penggunaan Marketplace Dalam Kegiatan Pendampingan Sumber Daya Manusia Pada UMKM Sabun Cair di Tambun Selatan Bekasi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(2), 177–184.

Leiwakabessy, P., & Lahallo, F. F. (2018). Pembiayaan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) sebagai Solusi dalam Meningkatkan Produktivitas Usaha pada UMKM Kabupaten Sorong. Journal of Dedication to Papua Community (J-DEPACE), 1(1), 11–21.

Muljani, N., & Ellitan, L. (2018). Penguatan Kompetisi Pengelolaan Modal Usaha Untuk Meningkatkan Kelancaran Usaha Pengusaha Kecil. PeKA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 93–99.

Mundzir, I., Nilamsari, R. F., Kurniaharnoto, F., Fajrina, N. N., Fionita, R., Khansa, N. M., & Aulia, F. S. (2021). Penyertaan Modal Usaha untuk Peningkatan Kesejahteraan Perempuan Kepala Keluarga di Kota Jakarta Selatan. Community Empowerment, 6(11), 1991–1996.

Musa, S., Nurhayati, S., & Zubaedah, R. (2022). PENINGKATAN KOMPETENSI PEMASARAN PRODUK WARGA BELAJAR PUSAT KEGIATAN BELAJAR MASYARAKAT MELALUI PELATIHAN MARKETPLACE DAN CANVA. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(6), 4533–4542.

Nugraha, E. R., Amin, M. N., Rachmawati, S., & Sugiyarti, L. (2022). PEMBERDAYAAN PENGUSAHA UMKM BIDANG KULINER DI JABODETABEK DALAM PENGELOLAAN CASH FLOW DAN PERPAJAKANNYA. JURNAL ABDIKARYASAKTI, 2(1), 13–24.

Nurbayzura, W., Ahbab, T., Aqila, N. D. P., Sulistyowati, I., Khrisna, G. P., Dewanti, M. C., Wikartika, I., & Aminah, S. (2022). Pengenalan dan Pemanfaatan Marketplace Shopee Untuk Meningkatkan Penjualan UMKM Kelurahan Sananwetan Kota Blitar. Literasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Inovasi, 2(2), 1347–1352.

Nurlistiani, R., & Purwati, N. (2022). Peningkatan Ekonomi Masyarakat Melalui Keterampilan Merajut Dan Pemanfaatan Media Sosial Serta Marketplace Untuk Penjualan Online. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(3), 2377–2392.

Downloads

Published

2024-02-28

How to Cite

Wicaksono, A. P. N., & Soelistyo, A. (2024). Empowerment of Hijab Convection Micro Business in Kebontemu Village, Jombang Regency. Empowerment Society, 7(1), 57–66. https://doi.org/10.30741/eps.v7i1.1276